Wednesday, May 13, 2015

Setting Mesin Jahit Tepi Singer 14N655

JAHIT TEPI BIASA MENGGUNAKAN BENANG JAHIT TEPI BIASA

Pandangan bahagian atas

Pandangan bahagian bawah



Penafian: 
Jahitan ini mungkin kelihatan tidak sempurna tetapi ini adalah setting yang terbaik bagi saya untuk menjahit tepi fabrik. Anda boleh menggunakan setting yang saya paparkan atau anda boleh mencuba untuk set tension mesin anda sehingga anda dapat setting yang bersesuaian. 
Left Needle    - tidak digunakan
Right Needle  - benang biasa (hitam)
Upper Looper - benang biasa (goklat gelap)
Lower Looper - benang biasa (hitam)

1. Tanggalkan jarum sebelah kiri.

2. Tension untuk kain adalah seperti berikut:



Setting tension kain ini di kira 3 alur dari atas untuk mesin jahit saya. L (Light) & M (Medium) saya tandakan bagi memudahkan saya memutar tension  untuk jenis kain yang berkaitan. 

3. Tension benang disetkan seperti berikut:

Right Needle  - 7, Upper Looper - 2, Lower Looper - 2

4. Pastikan butang putih kecil dekat tapak mesin dilaras ke N


5. Adjust lebar jahitan (knob kecil di sisi kiri mesin) pada nombor 5(standard)


6. Adjust jarak jahitan (knob besar di sisi kiri mesin) pada nombor 3 (standard)


7. Knob yg ketiga di sisi kiri mesin jangan diusik. Biarkan pada nombor 1.0 (standard)

15 comments:

  1. Assalamualaikum. Sy pun ada mesin jenis ni tp xtau nk set. Jarum kiri tu apa kegunaannya?

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam. Maaf lambat memberikan maklum balas. Jarum kiri biasanya digunakan untuk menjahit tepi t-shirt. Tapi saya tak pernah guna.

    ReplyDelete
  3. Blh tak guna 3 benang tetapi jarum kiri tidak ditanggalkan?

    ReplyDelete
  4. Blh tak guna 3 benang tetapi jarum kiri tidak ditanggalkan?

    ReplyDelete
  5. bantuan.. kenapa mesin jahit tepi tidak berfungsi

    ReplyDelete
  6. Tolong boleh mints machine ini manual book tak? Thank

    ReplyDelete
  7. Saya nak tya. Mcm mna cara nak tangal jarum yg dh patah .Saya dh cuba tangal kan jarum yg dh patah tu .. tpi tak boleh keras sgat nak cabut .

    ReplyDelete
  8. Ada gambar benang dalam mesin x?saya br tukar benang lsp tu asyik pts je.benang yg paling hjg wna biru

    ReplyDelete
  9. Blh tnya, mesin ni boleh kelim kain meterial scuba x?

    ReplyDelete
  10. Saya nak tanya .kenape mesin jahit tepi saya xberfungsi baru pakai 1tahun lebih beli baru jenama singer.boleh bantu saya ape masalah mesin saya ni?

    ReplyDelete
  11. Nk tanya knapa hand wheel tak dpt bgerak?

    ReplyDelete
  12. Sya blom guna lagi.. Nk pg kedai singer jauh sngt

    ReplyDelete
  13. Haii tumpang tanya... Kalau kain tertarik mase jahit tepi tu... Maksudnyee benang ketat ke..?

    ReplyDelete

Copyright © 2014 Moody Hobbyist